Corona-året ble en påkjenning for mange bedrifter, og usikkerhet i markedet fikk mange til å dra i bremsen. På Elteras kontorer på Nesbru valgte konsernsjef Thorleif Haug og teamet hans en motsatt strategi.

– Vi tenker på inntektssiden, alltid. Vi fryktet at det skulle bli lite å gjøre, så vi brukte 2020 til å skaffe nye kunder. Det kom en liten dupp i aktiviteten rundt Mjøsa i andre kvartal, men ellers har vi ikke merket stort, forteller Haug.

Stort løft på privatmarkedet

Mange har hatt ekstra mye penger mellom hendene i 2020, blant annet på grunn av avlyste reiser og generelt lavere forbruk. Ett av utslagene ser bransjen i privatmarkedet, som fikk et kraftig oppsving etter hvert som smitteverntiltakene stadig ble forlenget. 

Les også: Tidligere kunder kommer til oss med nye prosjekter 

– Det var mangel på håndverkere i Norge allerede før pandemien brøt ut, og med stengte grenser har det vært nok arbeid til alle i Eltera etter sommeren 2020. Det er mye penger i markedet, og det er tryggere å investere i eiendom som stadig får positiv feedback i form av stabil lav rente kombinert med høy prisvekst.

Mange har valgt å pusse opp hjemme i løpet av pandemien, alt fra mindre jobber som å bytte ut stikkontaktene med noe penere, til store renoveringer.

Automasjon og internkontroll blir viktigere

Elektrobransjen er hele tiden i utvikling, og det utvikles stadig ny og bedre teknologi. For bedrifter som sitter på større eiendommer har fokuset på ITB (integrerte tekniske bygningsinstallasjoner) økt de siste årene. Effektiv drift av bygg sparer både tid og penger, samt ivaretar det grønne perspektivet.

Les også: – 2020 var et veldig bra år mot privatkunder 

– Vi ser at byggets infrastruktur blir viktig. Alt av elektriske installasjoner går opp i et slags toppsystem, slik at driftsansvarlig enkelt har tilgang til alt fra lys og ventilasjon til booking av møterom. En av ringvirkningene er at vi får en økt andel i internkontrollene, forteller Haug.

Eltera har bred erfaring med moderne styringssystemer.

Stø kurs gjennom 2021

Eltera Nesbru er konsernets hovedkontor, så i tillegg til avdelingens egen drift er de nødt til å ha et bredere perspektiv. Konsernsjefen utdyper:

– Målet er alltid å bli bedre, så nå skal vi jobbe for å bli bedre enn i fjor. Vi skal fortsette å utvikle personene som jobber i Eltera, og vi skal styrke de enkelte selskapene. Ikke minst skal vi få på plass flere rammeavtaler med større kunder i alle virksomheter.

Les også: – Jobbet proaktivt med kunder under pandemien 

Gode utsikter i hele Eltera

Arbeidet med å fortsette veksten gjennom 2020 har båret frukter. Thorleif Haug kan fortelle at de har skrevet avtaler med viktige kunder som Reitan Convenience og Gjesdal kommune i Rogaland.

– Vi har hatt tidenes beste start på året i Eltera-historien! Nå fokuserer vi på å toppe fjoråret, og fremtidsutsiktene er gode i hele Eltera.

Trenger du hjelp til et stort eller lite prosjekt? Ta kontakt med oss via skjemaet under: